Comunicate Decembrie 2018
- 14 Decembrie 2018 – La sediul MApN s-a desfasurat o intalnire a reprezentantilor FORUMULUI STRUCTURILOR ASOCIATIVE ALE MILITARILOR cu ministrul apararii, activitate la care au participat:
- Gl.bg.(r) Nicolae Gropan in tripla calitate de presedinte al Ligii pentru Apărarea Drepturilor Pensionarilor Militari (LADPM), Federația Militarilor din România (FMR) si presedinte in exercitiu al Forumului Structurilor Asociative din Sistemul Național de Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională (SNAOPSN);
2. Gl.lt.(r) Neculai BAHNAREANU – presedintele ANCMRR ,,Al. Ioan CUZA”;
3. Gl lt. (r) Virgil BALACEANU – presedinte AORR;
4. Gl bg.(r) Constantin TEODORESCU – vicepresedinte AOGRR / Arma Geniu ,,Gl. Constantin N. Harjeu”;
5. Col.(r) Marian Tudor – presedinte ROMIL;
6. Col.(r) Viorel GLIGOR – prim vicepresedinte LADPM;
7. Col. Gachi DAVID – secretar LADPM;
Cu acest prilej, dl.gl.bg. (r) Nicolae Gropan, Presedintele FORUMULUI a prezentat Domnului senator Gabriel Beniamin LES – ministrul apararii nationale un amplu raport, având următorul conținut:
Domnule ministru va rog sa-mi permiteti mai intai sa va multumesc ca ne-ati primit.
In al doilea rand va rog sa-mi permiteti sa va prezint camarazii aici de fata.
Foarte sintetic sa va informez despre FORUM ca organism consultativ, fara personalitate juridica, creat pe langa FMR in scopul stabilirii unor pozitii comune in probleme de interes general. In prezent in Forum sunt 45 de membrii reprezentand asociatii, fundatii si sindicate din SNAOPSN.
INAINTE DE A VA PREZENTA SUBIECTELE TEMETICII PROPUSE VA ROG SA-MI PERMITETI SA VA RAPORTEZ CA IMI PARE RAU CA S-AU CONFIRMAT IN TOTALITATE SPUSELE MELE LA ANTERIOARA NOASTRA INTALNIRE. ATUNCI SPUNEAM CA DE SOARTA MILITARILOR IN ACTIVITATE, REZERVA SAU RETRAGERE NU SE OCUPA NIMENI. BA MAI MULT SITUATIA S-A AGRAVAT, AJUNGAND DINCOLO DE PRAGUL DE SUPORTABILITATE.
Domnule ministru,
In ziua de 20 septembrie 2018, a avut loc la Cercul Militar National dezbaterea publica deschisa cu tema : ,,Evolutia drepturilor militarilor dupa Decembrie 1989”, activitate organizata si desfasurata de Liga pentru Apararea Drepturilor Pensionarilor Militari (LADPM) impreuna cu Federatia Militarilor din Romania , Forumul Structurilor Asociative din Sistemul National de Aparare, Ordine Publica si Securitate Nationala si in parteneriat cu Departamentul pentru relatia cu Parlamentul si Calitatea Vietii Personalului.
La activitate au fost invitati reprezentantii legislativului, executivului, ai ministerelor si serviciilor de resort.
Au participat reprezentantii structurilor asociative membre ale Forumului.
In urma desfasurarii activitatii, pe baza documentelor prezentate si a discutiilor purtate au reiesit concluzii deosebit de importante pentru capacitatea de aparare a tarii, pe care, apreciem noi, decidentii politici si militari ar trebui sa le analizeze cu seriozitate si maxima responsabilitate.
Concluzia, definitorie, este ca ar fi fost corect ca tema dezbaterii sa se intituleze ,,INVOLUTIA DREPTURILOR MILITARILOR DUPA DECEMBRIE 1989”. Aceasta concluzie se bazeaza pe urmatoarele elemente, date si cifre concrete:
1. Perioada decembrie 1989 – 11 iulie 1995, data ce marcheaza aparitia Legii nr.80 privind statutul cadrelor militare si implicit abrogarea Statutul corpului ofițerilor, Statutul corpului maiștrilor militari și Statutul corpului subofițerilor, aprobate prin H.C.M. nr. 1.177/1965, nr. 924/1964 și nr. 1.178/1965, precum și orice alte dispoziții contrare se abrogă.
Aceasta perioada se caracterizeaza prin masuri arbitrarea de rechemare in
activitate si avansari bazate, in special pe criterii ce nu au nimic in comun cu realitatile vietii militare. Acestora li se adauga masuri populiste, referitoare , in special la unele ajustari salariale dar si inceputul unor actiuni in justitie impotriva militarilor ca urmare a evenimentelor din decembrie 1989, insinuindu-se tot mai perfid ca Armata ar fi vinovata de mortii din decembrie, in situatia in care multi militari si-au pierdut viata.
La 11 iulie 1995 apare Legea nr.80 privind statutul cadrelor militare , a carei fisa se prezinta in anexa nr.1. Desi lege organica cu un caracter special a fost modificata foarte des, in majoritatea , in defavoarea militarului. Unele modificari s-au facut cu incalcarea grava a Consitutiei Romaniei, adica prin ordonante simple. Exemplu ordonanta nr.88/2001
2. O a doua etapa o putem incadra intre 11 iulie 1995 – 7 aprilie 2001, data in care apare Legea nr.164 privind pensiile militare de stat. In aceasta perioada se reglementeaza drepturile si obligatiile militarilor, pe baze apropiate de ceea ce caracterizeaza o societate ce se doreste integrata in NATO si UE .
Astfel pe langa Legea nr.80/1995 privind statutul cadrelor militare apare si Legea nr.138 din 20 iulie 1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii si Legea nr.164 din 7 aprilie 2001 privind pensiile militare de stat. Toate aceste legi au fost apreciate, la vremea respectiva ca raspunzand nevoilor etapei pe care tara o traversa si implicit Armata Romaniei.
3. Urmeaza o a treia etapa de incepere a unei ,,efervescente” actiuni de interventie asupra celor trei legi, actiuni care au ca numitor comun diminuarea constanta a drepturilor stipulate.
In nicio tara democratica pensia nu e mai mare decat salariul, declara ritos Emil Boc, in incercarea sa de a justifica recalcularea pensiilor militare. Desi premierul insinua altceva, nici in Romania pensia nu este mai mare decat salariu, nici macar in cazul “pensiilor nesimtite” infierate in aceasta perioada.
Sa te revolti, de la inaltimea de prim-ministru, ca pensia medie este mai mare decat salariul minim este ca si cum ai compara iarna cu vara. Nimic curios de la un om care executa orbeste ordinele celui ce a lansat ,, cu mandrie sintagma IARNA NU-I CA VARA. Sa te mai si bati cu pumnul in piept ca o sa indrepti aceasta nedreptate printr-o lege care are cel putin o sansa de a fie declarata neconstitutionala este realmente curat populism, daca nu chiar altceva.
Pana unde poate merge dispretul fata de militari? Nu are limita. A demonstrat-o cu varf si indesat fostul presedinte si CULMEA comandant constitutional al Armatei care la sedinta de aniversare a Statului Major General de la jumatatea lunii noiembrie 2010, cu o saptamana inainte de primul tur, după ce presa a fost dată afară din sală cu tot cu microfoane declara:
„Gata? Sîntem numai între noi? între noi bărbaţii? Domnilor generali, ofiţeri, subofiţeri, angajaţi civili ai Statului Major General vreau să vă spun doar două cuvinte, nu va dura mai mult de un minut.
….Şi mai este un lucru care mărturisc că ma deranjează: dezbaterile pe tema pensiilor militare. Sînt opinii diferite, unii spun că sînt militari în rezervă care pierd la pensie. Militari nu fac parte dintr-un sistem privilegiat de pensii, este un sistem de pensii militare, deci n-au de ce să se considere în zona privilegiaţilor.
Ca atare, vă asigur că dacă această lege (va ajunge) într-o forma care pune sub semnul întrebări menţinerea pensiilor ofiţerilor în rezervă o voi trimite înapoi la Parlament pentru a fi discutată şi pusă în regulă. Nu exclud posibilitatea să cer revenirea la un sistem de pensii militare aşa cum sînt aproape în toate statele NATO. Deci în ceea ce priveşte sistemul de pensionare lucrurile încă sînt departe; e mai mult dezbatere decît realitate. (…) Pensiile militare nu pot fi afectate.”
Dupa numai o luna, pe 16 decembrie 2010 prin decretul nr.1224 promulga Legea 263 – privind sistemul unitar de pensii adoptata de Parlament la data de 10 decembrie 2010, ingropand astfel pensia militara de serviciu, fapt unic de la Alexandru Ioan Cuza pana acum. Nici comunistii nu au procedat astfel.
La toata aceasta mascarada, martori activi au fost: generalul reevaluat Gabriel OPREA – ministru apararii, seful Statului Major General – amiralul Gheorghe MARIN, si toti generalii Armatei Romane, a caror reactie a fost ,,aplauze furtunoase”.
Urmarile situatiei create au fost dezastruoase pentru pensionarii militari, IN SPECIAL CEI DISPONIBILIZATI CA URMARE A REDUCERII EFECTIVELOR ARMATEI – CONDITIE SINE- QUA- NON A INTRARII ROMANIEI IN NATO.
S-a continuat cu o noua lovitura interzicerea cumulului pensiilor cu salariile. Consecinta fireasca mii de procese si reducerea pe cale naturala a pensionarilor militari.
4. A patra si cea mai dura etapa este cea inceputa prin aparitia Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, continuata de guvernul ,,tehnocrat” si ridicata pe culmi nebanuite de actuala coalitie de guvernare.
Legea 223/2015 constituie, prin evolutia procesului legislativ, o premiera
pentru lumea democratica. Prin ,,VOINTA” unui singur om, fie el si prim ministru interimar, cand, incalcandu-se flagrant Regulamentul Camerei deputatilor s-a finalizat procesul de legiferare.
Art. 69. – (1) Biroul permanent aprobă termenele de depunere a raportului după consultarea preşedinţilor comisiilor sesizate în fond; modificarea acestor termene poate fi aprobată numai de Biroul permanent de cel mult două ori, la solicitarea scrisă a preşedintelui comisiei sesizate în fond. Termenele aprobate de Biroul permanent, în cazul în care Camera Deputaţilor este prima Cameră sesizată, nu pot fi, de regulă, mai mici de 10 zile sau mai mari de 15 zile. În cazul în care Camera Deputaţilor este Cameră decizională, aceste termene nu pot fi, de regulă, mai mici de 14 zile sau mai mari de 60 de zile.
(2) Raportul va fi imprimat şi difuzat deputaţilor cu cel puţin 3 zile înainte de data stabilită pentru dezbaterea proiectului de lege sau a propunerii legislative, în plenul Camerei Deputaţilor, în cazul proiectelor de legi şi al propunerilor legislative pentru care Camera Deputaţilor este prima Cameră sesizată, şi cu cel puţin 5 zile în cazul celor pentru care Camera Deputaţilor este Cameră decizională.
(3) Biroul permanent poate stabili adoptarea în procedură de urgenţă în cazul proiectelor de legi care privesc ratificarea unor tratate şi convenţii internaţionale sau acorduri de împrumut.
Chiar votul in sine constituie o premiera: din 303 deputatii prezenti la vot 289 au votat DA, 1 IMPOTRIVA si 13 s-au abtinut – 11 PNL, 1 PSD, 1 UDMR
Daca luam in considerare ca incepand cu titlul, legea este neconstitutionala avem radiografia completa a dispretului total al decidentilor fata de categoria socioprofesionala a militarilor.
Legea este intitulata PRIVIND PENSIILE MILITARE DESTAT , in realitate cele mai multe beneficii le au civilii. Sa ma explic : Legea ar fi trebuit sa se refere numai la militari, asa cum sunt ei definiti de ISCO 08. – anexa nr.2
In realitate se refera la: Politisti, legea 360/2002 – Art. 1. (1) Polițistul este funcționar public civil, cu statut special, înarmat, ce poartă, de regulă, uniformă și exercită atribuțiile stabilite pentru Poliția Română prin lege, ca instituție specializată a statului.
Lege 293/2004, Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor Art. 3
(1) Personalul din sistemul administratiei penitenciare este constituit din functionari publici cu statut special, al caror statut este reglementat de prezenta lege, denumiti in continuare functionari publici cu statut special, si din personal contractual.
Chiar in aceste conditii de nelegalitate si neconstitutionalitate, guvernele au continuat cu abuzurile in reglementare la adresa militarilor romani, abuzuri la care ministrii apararii au fost partasi sau chiar initiatori.
Moralitatea deciziilor referitare la viata militarului roman in activitate, rezerva si retragere:
• Nelegalitatea si neconstitutionalitatea OUG nr.57/2015 si 59/2017 care practic desfiinteaza spiritul si asa precar al Legii nr.223/2015 DIMINUAREA DREPTURILOR DE PENSIE PRIN :
– ADOPTAREA UNOR OUG PRIN ABUZ IN REGLEMENTARE, PE
NELEGALITATE SI NECONSTITUTIONALITATE, uzurpare de functii;
– LIPSA SEMNATURILOR MINISTRULUI JUSTITIEI pe ambele ordonante la care facem vorbire, intr-un stat normal, cu o jurisprudenta clara, avea drept consecinta nulitatea absoluta a actului incriminat si contestarea ei automate la autoritatea constitutionala. Constitutia prevede clar obligativitatea contrasemnarii unei ordonante de urgenta de catre ministrii care vor pune in aplicare prevederile acestei ordonante. Aceste obligatii coroborate cu rolul Ministerului Justitiei de organ specializat al Guvernului in constatarea si respectarea legalitatii si constitutionalitatii actelor emise de Guvern;
– Cele doua OUG s-au emis impotriva prevederilor Constitutiei LIPSIND SITUATIA EXTRAORDINARA CARE SA JUSTIFICE ADOPTAREA PRIN OUG;
– PREZENTAREA DE DATE NECONFORME CU REALITATE, ATAT IN EXPUNEREA DE MOTIVE CAT SI IN REAMBULUL OUG – PREZENTAREA MANIPULATORIE A CUANTUMULUI UNOR PENSII DIN EVIDENTA CSP A MAPN CARE NU ERAU PE LEGEA 223 CI PE LEGEA 303 A MAGISTRATILOR;
– INGERINTE GRAVE ALE MINISTRULUI MUNCII IN ATRIBUTIILE MapN;
OFICIAL CER , prin dumneavoastra domnule ministru, ORGANELOR
ABILITATE SA CERCETEZE EXEMPLUL DAT DE MINISTRUL MUNCII CU PENSIA DE 7000 LEI IN 2015 SI CARE IN URMA RECALCULARII A AJUNS LA 22.000
• AM O INTREBARE ATAT PENTRU DECIDENTII POLITICI CAT SI PENTRU CEI MILITARI , CUM APRECIATI REZULTATUL MUNCII DUMNEAVOASTRA IN LEGIFERARE SI REGLEMENTARE CAND, IN URMA RECALCULARII, CUANTUMUL PENSIEI A SCAZUT PENTRU 68% DINTRE BENEFICIARI IN CUANTUMURI CUPRINSE INTRE 30 – 65 % FATA DE PENSIA IN PLATA?!?
Cunoasteti domnule ministru si domnilor generali si ofiteri ca art. 40 din OUG 57/2015 si art.VII din OUG 59/2017 constituie consfintirea sclaviei militarului roman ramas la cheremul stapanului politic ca oricand sa ne manevreze cum doreste? Cea mai periculoasa si perfida expresie din legislatia referitoare la pensii este cea referitoare
„ SE PASTREAZA IN PLATA?”
• DOMNILOR LEGIUITORI SI GUVERNANTI STOPATI IMEDIAT BATAIA DE JOC, TRATAMENTRUL AROGANT, DISPRETUITOR SI DISCRIMINATORIU LA ADRESA MILITARULUI ROMAN IN ACTIVITATE, REZERVA SAU RETRAGERE!
• APLICATI SI IN ROMANIA ACTELE NORMATIVE INTERNATIONALE SI EUROPENE LA CARE ROMANIA ESTE PARTE SEMNATARA!
• SI PENTRU CA AM AJUNS LA ACEASTA IDEE VA ROG DOMNULE MINISTRU SA NE CONFIRMATI SAU SA NE INFIRMATI DACA ESTE ADEVARAT CA IN BAZA ACORDURILOR DE ADERARE LA NATO EXISTA ACTE CONEXE CARE STABILESC OBLIGATII REFERITOARE LA CUANTUMURILE PENTRU SOLDE SI PENSII?
Tot in aceasta etapa se constata o involutie continua si evidenta a drepturilor salariale – de la Legea 138/1999 la Legea nr.153/2017, ca urmare a dispretului total pentru slujitorii tarii in haine militare, astfel:
a) coeficientul de ierarhizare al functiei sefului SMAp, de 4,35 IN CONDITIILE IN CARE UN SECRETAR DE STAT ARE 8,00, IAR UN MINISTRU DELEGAT 10,50 (CUM ESTE ECHIVALENT IN ALTE TARI)
– raportul procentual intre coeficientul de ierarhizare a functiilor presedintelui si a sefului SMAp: 1999 – 67% ; in 2018 – 36 %;
– dispretul total pentru soldatul si gradatul profesionist coeficient 1,00 = MUNCITOR NECALIFICAT;
– valoarea procentuala a unei gradatii 1999 – 6% din SF;SG;IC;SM; SD, 2018 – 3% – art.11 anexa VI din Legea 153;
– valoarea procentuala a indemnizatiei/soldei de comanda 10 – 50 din solda de functie; Legea 138/1999 si 25% SF – Legea 153/2017;
– valoarea procentuala a sporului de dispozitiv 25% Legea 138; 0 % Legea 153/2017.
DEOSEBIT DE PAGUBITOARE PENTRU CARACTERUL PIRAMIDAL AL ARMATEI CU O IERARHIZARE STRICTA SUNT:
– Politica sporurilor – o metoda perversa de manipulare si intimidare;
– Impartirea Armatei in doua – una care face parte din structrile NATO si UE si care beneficiaza de coeficienti de ierarhizare a functiilor este aproape dubla fata de functiile din tara;
– o singura exemplificare un locotenent – colonel pe o functie militara in structuri de reprezentare nationala si in structuri NATO/UE/OSCE/ONU are coeficient de ierarhizare 4,62 / comparativ cu seful SMA – 4,35; un plutonier major/adjutant 2,97 iar in tara 1,65;
O alta fatada urata a dispretului fata de militarul roman o constituie prorogarea permanenta a unor termene cu rezultate paguboase pentru noi, asa cum se intampla cu soldele compensatorii la iesirea din sistem.
MILITARII O CATEGORIE SOCIOPROFESIONALA UNICA
Unicitatea consta :
• in juramant apare sintagma ,,chiar cu pretul vietii”; În Legea nr. 446 din 30 noiembrie 2006 privind pregătirea populației pentru apărare, publicată în Monitorul Oficial nr. 990/12 decembrie 2006, formula jurământului militar este următoarea:
“Eu, …………., jur credință patriei mele, România. Jur să-mi apăr țara, chiar cu prețul vieții. Jur să respect Constituția, legile țării și regulamentele militare. Așa să-mi ajute Dumnezeu!”.
Militarii sunt singura categorie socioprofesionala care presteaza munca fortata stabilita prin reglementari europene si prin Constitutia Romaniei, Conventiei Europene pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale:
* Articolul 4 Interzicerea sclaviei şi a muncii forţate
1. Nimeni nu poate fi ţinut în sclavie sau în condiţii de aservire.
2. Nimeni nu poate fi constrâns să execute o muncă forţată sau obligatorie.
3. Nu se consideră “muncă forţată sau obligatorie” în sensul prezentului articol :
Orice serviciu cu caracter militar sau, în cazul celor care refuză serviciul militar din motive de conştiinţă în ţările în care acest lucru este recunoscut ca legitim, un alt serviciu în locul serviciului militar obligatoriu ; c. orice serviciu impus în situaţii de criză sau de calamităţi care ameninţă viaţa sau bunăstarea comunităţii ; d. orice muncă sau serviciu care fac parte din obligaţiile civice normale.
Constitutia Romaniei, art. 42 – Interzicerea muncii forţate
Munca forţată este interzisă.
(2) Nu constituie muncă forţată:
a) activităţile pentru îndeplinirea îndatoririlor militare, precum şi cele desfăşurate, potrivit legii, în locul acestora, din motive religioase sau de conştiinţă;
Adaugand celor spuse si interzicerea dreptului de asociere in sindicate si implicit a dreptului de negociere a drepturilor avem inca o confirmare a dispretului fata de militarul roman, cu atat mai mult cu cat inca din 2002 prin Recomandarea Consiliului Europei 1572/2002 se prevedea:
Art. 7. De aceea, Adunarea recomanda Comitetului de Ministri sa solicite guvernelor statelor membre:
a. sa permita membrilor fortelor armate si personalului militar sa se organizeze in asociatii reprezentative cu drept de negociere in chestiuni precum salarizarea si conditiile de angajare;
b. sa inlature restrictiile actuale inutile privind dreptul de asociere al membrilor fortelor armate;
c. sa permita membrilor fortelor armate si personalului militar sa fie membri in partide politice legale;
d. sa introduca aceste drepturi in regulile si codurile militare ale statelor membre;
e. sa analizeze posibilitatea crearii unui birou al unui avocat al poporului la care personalul militar sa poata apela in caz de dispute profesionale sau de alta natura legate de serviciu.
De atunci si pana acum, desi au mai aparut aceste prevederi si in Regulamente si Directive europene (obligatorii pentru statele membre) in Romania nu s-a intamplat nimic.
Va rog domnule ministru sa transmiteti domnului Liviu Nicolae DRAGNEA sa nu ne mai trateze ca pe niste copii carora sa le tot promiti ceva si sa nu le dai. In luna august declara la televizor ca urmeaza ca pana la sfarsitul lunii sa aiba impreuna cu colegi ai dansului, o intalnire cu structurile asociative ale militarilor in special pe tema OUG59/2017 intalnire ramasa undeva suspendata in aer.
Domnule ministru, intrati in istorie prin actiuni concrete de eliminare a discriminarilor intre:
* celelalte categorii de bugetari si militari
* pensionarii sistemului public si cei militari
* intre magistrati si militari
* intre pensionarii militari in functie de varsta
Personal am simtit in ultimii ani ca singura constanta a decidentilor politici a fost sa puna in practica ceea ce JUAN DONOSO CORTES spunea in 1849 ,,UN SOLDAT ESTE UN SCLAV IN UNIFORMA.”
Acest simtamant este si mai intens in ultimele zile cand in spatial virtual circula un cadou otravit ce ni se pregateste de CRACIUN – o noua OUG de diminuare a pensiilor noastre. Personal am solicitat Doamnei Prim ministru , in numele structurilor noastre asociative, sa ne confirme sau infirme aceasta situatie. Raspunsul a fost ca solicitarea noastra a fost trimisa ,,spre informare si analiza Ministerului Apararii Nationale”. In acest sens, intelegand ca ministerul este initiatorul OUG, va rog domnule ministru sa ne prezentati situatia reala.
Multumindu-va pentru rabdare, asteptam raspunsurile dumneavoastra la aspectele ridicate de noi.
Cu stima,
General de brigada in retragere
Nicolae GROPAN
Presedinte al – Ligii pentru Apararea Drepturilor Pensionarilor Militar
– Federatiei Militarilor din Romania
– Forumului Structurilor Asociative din Sistemul National de Aparare, Ordine Publica si Securitate Nationala.
- 07 și 08 Decembrie, la invitația Asociației ,,Țara Iancului – Iubirea Mea”, col.(rtr.) Steluța Zaharcu, col.(rz.) Cornel Julea, col.(rz.) Emil Patrichi și col.(rz.) Zamfir Andrei împreună cu soția, au participat la cea de-a XII-a ediție a Festivalului Cultural Patriotic ,,Țara Crăișorului” și cea de-a XI-a ediție a Serbărilor – concurs de colinde străbune ,,Veniți să colindați cu noi, pentru străbuni, eroi și pentru voi”.
Festivalul s-a desfășurat în localitatea Albac, sub genericul ,,De la bimilenara la centanara unire a daco-românilor” – trepte istorice (82 î.Hr., 1600, 1784, 1848 – 1849, 1859, 1916 – 1920) și a inclus comunicări științifice semnificative referitoare la idealul unirii românilor dealungul întregii sale istorii, trepte istorice care au culminat cu măreața izbândă de la 01 Decembrie 1918.
În numele Consiliului Director Central al Asociației, col. (rz.) Emil Patrichi a prezentat organizatorilor festivalului, următorul mesaj:
MESAJUL Asociației Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere din Arma Geniu cu prilejul celei de-a XII-a ediții a Festivalului Cultural – Patriotic ,,Țara Crăișorului”
Cu deosebită plăcere și deplina satisfacție a revederii, Asociația Cadrelor Militare în Rezervă şi în Retragere din Arma Geniu ,,General Constantin N. Hârjeu” onorează, prin reprezentanții săi, invitația de a vă fi oaspeți la un nou festival cultural – patriotic, parte integrantă a agendei cu manifestările omagiale consacrate celebrării Centenarului Făuririi Statului Național Unitar Român care, prin tematica propusă, evidențiază fără echivoc, rolul și contribuția incontestabilă a Asociației ,,Țara Iancului – Iubirea Mea” și a Clubului de elevi-voluntari ,,Crăișorii” în menținerea vie a spiritului patriotic și a cultului pentru promovarea valorilor naționale, a tradițiilor străbune, a trecutului istoric și a eroilor neamului românesc, în multimilenara vatră strămoșească
Desfășurându-se la puțin timp după celebrarea de către românii de pretutindeni a Centenarului Marii Uniri, eveniment de vibrantă însuflețire patriotică care a avut menirea de a ne reuni sub tricolor pe toți cei care ne iubim cu adevărat țara în care ne-am născut și pentru care înaintașii noștri s-au jertfit, festivalul cultural – patriotic la care asistăm ne oferă încă un prilej de a ne exprima cu mare bucurie sentimentul mândriei naționale și dorința fierbinte de a fi uniți pentru viitorul urmașilor noștri.
Ca de fiecare dată, potrivit propriilor simțăminte, Domniile-Voastre aveți grijă să ne transmiteți un însuflețitor mesaj de a medita și a nu lăsa la voia întâmplărilor tendințele de mistificare a adevărului istoric, să ne reamintiți ceea ce suntem ca neam și țară, de a conștientiza și a nu uita niciodată datoria sfântă de păstrare, cu orice preț, a integrității fruntariilor istorice consființite de către înaintașii noștri prin istoricul act de la 1 Decembrie 1918.
Incontestabil, izbânda de la 1 Decembrie 1918 nu ar fi fost posibilă fără parcurgerea etapelor istorice ce i-au precedat, având același obiectiv – unirea tuturor românilor într-un singur stat independent și suveran: pilda marelui Rege al daco-românilor Burebista din anul 82 î.e.n., prima unire reușită de viteazul Voivod Mihai la 1601, revoluțiile române din anii 1784, 1821 și 1848, cea de-a doua unire realizată în 1859 sub A. I. Cuza, campaniile de luptă din anii 1877 – 1878, 1913, 1916 – 1918, hotărârile de la Chișinău și Cernăuți din anul 1918.
În contextul mărețului eveniment sărbătorit la 1 Decembrie, ne alăturăm tuturor celor prezenți la acest eveniment cultural-patriotic, considerând aceasta ca o datorie de conștiință, pentru a aprinde candela recunoștinței în memoria eroilor din a căror jertfă s-a născut unirea și să aducem un pios omagiu înaintașilor care au însângerat pământul țării în numele idealului de libertate, reîntregire și unitate a neamului românesc, dar și celor care prin fapte semnificative și puterea cuvântului au asigurat suportul real al înfăptuirii și salvgardării idealului Marii Uniri.
În această zi specială, animați de cele mai curate gânduri, noi cei ce constituim corpul geniștilor din rezervă și retragere, dorim să vă felicităm pentru remarcabilele acțiuni pe care le desfășurați în numele memoriei și conștiinței naționale, pentru pilda de cultivare a spiritului patriotic în rândul ,,crăișorilor” și totodată, vă urăm să fiți sănătoși, să vă petreceți viața cu bucurie și speranță de mai bine, să fiți încrezători în viitor și să întâmpinați sfintele sărbători de iarnă în liniște și pace.
Așa să ne ajute Dumnezeu!
Vivat Asociația ,,Țara Iancului-Iubirea Mea”!
Serbările de colinde străbune s-au desfășurat în localitatea Horea, în juriul concursului fiind invitați să facă parte și colegii noștri Cornel Julea și Emil Patrichi.
- 02 Decembrie, d-na Olga Macarie, nepoata Mareșalul Constantin Prezan, membră a A.C.M.R.R. / Arma Geniu, însoțită de către col.rz. Mocan Ioan cu soția, col.ing.rz. Constantinescu Nicolae, col.rtr. Ciobanu Ilie și col.ing.rtr. Piersecă Constantin cu soția, au participat la evocarea catehetică intitulată „Mareșalul Constantin Prezan – apărător de neam și credință”, activitate organizată sub egida parohiei bisericii Sf. Gheorghe / Calea Griviței din București.
Evenimentul, ca parte a ciclului cu tema „Eroi și modele românești” consacrat Centenarului Marii Unirii, s-a desfășurat în naosul bisericii menționate, în prezența multor iubitori de istorie națională din Capitală.
În deschiderea festivității, părintele paroh Lică Lepădatu a subliniat rolul determinant al Bisericii Ortodoxe Române în menținerea unității românești de-a lungul timpului, evocând totodată diferite aspecte legate de aportul duhovnicesc și social-filantropic al Bisericii Ortodoxe Române în timpul Primului Război Mondial.
Întâlnirea, moderată de Ioan Popescu, profesor de istorie pensionar, a prilejuit aflarea unor detalii inedite legate de viața, personalitatea și activitatea mareșalului Constantin Prezan și a celor din familia și anturajul său.
Moderatorul a prezentat publicului atmosfera culturală românească și contextul geopolitic care au precedat Marea Unire a Principatelor Române, iar apoi d-an Olga Macarie a adus un plus de lumină asupra unor detalii privind viața mareșalului: „Era omul care nu profita sub nici o formă de nici un fel de funcție. A fost adjutant regal al Principelui moștenitor Ferdinand, apoi a fost sfetnicul lui de bază când a ajuns rege, a fost consilier regal al lui Carol al II-lea, a fost membru în Consiliul de coroană, a fost deputat de drept în Parlament, membru de onoare al Academiei Române și al Academiei de Științe. Tot el a organizat oficiul militar religios și a ajutat publicarea și difuzarea unei cărți scrise de clerici, intitulată «Armarea sufletească a ostașului român».”
Despre personalitatea Mareșalului Constantin Prezan și rolul acestuia în realizarea și apărarea Marii Uniri a vorbit și col.ing.rz. Constantinescu Nicolae, iar d-na Piersică Ioana a recitat unele poezii patriotice legate nemijlocit de mărețul eveniment sărbătorit de către românii de pretutindeni la 01 Decembrie a.c.