VIZITĂ CU PRILEJUL ANIVERSĂRII A 40 DE ANI DE LA INAUGURAREA CANALULUI DUNĂRE – MAREA NEAGRĂ

Duminică, 26.05.2024 s-au împlinit 40 de ani de la inaugurarea Canalului Dunăre – Marea Neagră. Canalul Dunăre-Marea Neagră este o realizare inginerească de excepție a școlii românești de proiectare și construcții hidrotehnice, înscriindu-se în rândul canalelor interioare care, potrivit specialiştilor, respectă cele mai înalte exigenţe internaţionale, fiind  comparabil cu alte obiective precum canalele Panama şi Suez. Prin deschiderea Canalului Main – Rin, în anul 1992, a fost realizată o conexiune navigabilă directă între Portul Constanța și Portul Rotterdam.

La realizarea  acestuia, o contribuție hotărâtoare a avut-o Armata României și în special trupele de geniu care au participat la finalizarea celor 44 de kilometri de canal, din totalul de 64,2 km, cu 2 brigăzi și alte unități și structuri specializate.

În perioada premergătoare acestei aniversări, în ziua de 23.05.2024, asociația noastră, în colaborare și cu sprijinul Brigăzii 10 Geniu ”Dunărea de Jos” a organizat o vizită pe itinerarul Canalul Dunăre-Marea Neagră. La această activitate au participat 27 membri ai A.C.M.R.R.A.Ge. care, majoritatea, au lucrat pe șantierul canalului (12 din București, 14 din Brăila și 1 din Buzău) și patru cadre militare în activitate din comandamentul Brigăzii 10 Geniu.

Vizita a început de la gara fluvială Cernavodă, aproape de “Km O” al canalului. În scurta oprire pe malul Dunării s-au depănat amintiri din perioada lucrului pe șantier. Col.rtr. Mocan Ioan a prezentat programul vizitei și câteva date tehnice despre canal  și perioada când a lucrat pe șantierul canalului în zona localității Cernavodă.

Următoarea oprire a fost la ecluza de la Cernavodă. Vizitarea acesteia ne-a fost facilitată de către conducerea Companiei Naționale ”Administrarea Canalelor Navigabile” S.A. și șeful ecluzei, ing. Smocat Adrian.

La intrarea în incinta ecluzei am fost întâmpinați de șeful adjunct al ecluzei, ing. Urs Radu și șeful de tură, maistru Manole Virgil, care ne-au însoțit pe tot parcursul vizitei și ne-au dat informații utile despre acest obiectiv și despre navigația pe canal în prezent. Pe timpul vizitei am asistat și la operațiunea de ecluzare a două convoaie de barje.

La încheierea vizitei, președintele A.C.M.R.R.A.Ge., col.rtr. Mocan Ioan, a înmânat d-lui ing. Urs Radu, Placheta aniversară ”40 de ani, Canalul Dunăre-Marea Neagră” și numărul aniversar al ”Revistei Armei Geniu”, revistă editată de către Centrul de Instruire Sprijin Luptă ”Panait Donici”, Râmnicu Vâlcea, iar lucrătorilor ecluzei pliantul ”Arma Geniu, 165 de ani de existență”. Placheta aniversară a fost acordată și șefului ecluzei, ing. Smocat Adrian, care din motive obiective nu a fost prezent în momentul vizitei noastre.

De la ecluză, vizita a continuat pe vechiul drum către mare, spre Medgidia și Murfatlar (Basarabi), admirând din autocar ”Magistrala albastră”.

Următoarea oprire a fost la podul de peste canal de la Murfatlar (Basarabi). De pe acest pod, care se află la începutul porțiunii de creastă a canalului am admirat măreția acestui obiectiv, canalul Dunărea-Marea Neagră, considerat cel mai mare obiectiv economic din istoria României.

Călătoria noastră a continuat către punctul terminus al canalului, Marea Neagră. După ce am trecut peste podul de la Agigea, am intrat pe un drum de exploatare, pe malul stâng al canalului, pe care l-am urmat până în dreptul ecluzei de la Agigea, unde am făcut un popas. De aici am putut admira ecluza care se află la km 64,2, locul unde canalul ajunge în portul Constanța-Sud, la întâlnirea cu apele Mării Negre.

Cu ocazia acestui popas s-au depănat amintiri de către veteranii șantierului Canalului și s-au făcut poze de grup.

De la Agigea am intrat pe Autostrada A2, sensul către București, pe care am părăsit-o la km 180 pentru a ajunge la Medgidia, unde, la un restaurant de la ieșirea din municipiu a fost organizată o masa comună.

În deschiderea activității de la restaurant, col.rtr. Mocan Ioan, președintele Asociației a înmânat Placheta ”Participant la construirea Canalului Dunăre-Marea Neagră” celor doi membri din București (care nu au fost prezenți la adunarea generală a asociației, când s-a înmânat această plachetă tuturor membrilor care au participat la construirea canalului navigabil) și opt membri ai Filialei Brăila.

După o binemeritată pauză de relaxare ne-am continuat drumul cu cele două mijloace de transport către garnizoanele de reședință, București și respectiv Brăila.

Participanți la activitate: col.r. Mocan Ioan, col.ing.r. Afanase Ionel, col.r. Bâzdoacă Marin, col.r. Belniceanu Petrică, col.ing.r. Constantinescu Nicolae, col.r. Drideanu Ion, col.r. Iordache Ilie, col.ing.r. Marinescu Ion, col.r. Pastia Petre, col.r. Putinică Eugen, col.ing.r. Olaru Gheorghe, lt.col.r. Butnaru Benone –  din București; gl.bg.dr.r. Soare Gheorghe, gl.bg.dr.r. Ionescu Vasile, col.r. Caloian George, col.r. Donosă Constantin, col.r. Iancu Fănel, col.r. Mainea Aurel, Mainea Mariana, col.r. Popovici Ioan, lt.col.r. Vulpe Mircea, lt.col.r. Gălățeanu Gabriel, lt.col.r. Cloșcaru Gicu, mr.r. Gheorghiu Marian, mr.r. Mihalache Iulia, mr.r. Stroie Dănuț – din Brăila; col.r. Popoiu Fănel – din Buzău; plt.maj. Mușat Mircea, plt.maj. Pisică George, plt.  Oajdea Adrian, plt. Uzuneanu Alexandru, cap. Sârbu Cristian (șofer microbuz), cap. Gurău Cătălin  (șofer autobuz) – din Brigada 10 Geniu, Brăila.